De linden langs de Ooidonkdreef.

Reeds meer dan honderd jaar staan er linden langs de Ooidonkdreef, de weg die naar het kasteel van Ooidonk in Deinze leidt. Het is er heerlijk wandelen of fietsen in de schaduw van deze oude bomen. In 1995 werd de dreef beschermd, waardoor het voortbestaan van de linden gewaarborgd leek. Maar in 2013 drongen zich rioleringswerken op om grondverzakkingen te voorkomen, waarvoor tal van lindes zouden moeten worden gekapt. Er werd echter fel geprotesteerd door de omwonenden die vonden dat door de bomen te kappen er een stukje Leiegeschiedenis verloren zou gaan.
Intussen las ik in de krant dat de bomen nu toch effectief zouden zijn gekapt. Deze week ging ik er zelf eens poolshoogte nemen. De foto hierboven is er één van 2014. Toen was er nog geen vuiltje aan de lucht. Maar deze keer dacht ik er een ravage te zullen aantreffen. In het begin van de dreef, daar waar de dreef nog een straat is, was dat ook zo.

DSC_0002

Hier waren duidelijk werken aan de gang en ik vreesde voor wat ik verder in de dreef te zien zou krijgen. Maar verderop, vanaf de “Blauwe Poort”, daar waar de dreef feitelijk begint, bleken de linden er nog steeds te staan. Sommige bomen hadden wat ondersteuning nodig, maar voor het overige leek er hier nog steeds geen vuiltje aan te lucht. Ik had me zorgen gemaakt om niets.

DSC_0003b

Ooidonk 019

DSC_0016b

Ik had de krantenberichten blijkbaar niet goed begrepen. De rioleringswerken worden alleen uitgevoerd in het eerste, brede stuk van de dreef, waar er huizen staan. De rest van de Ooidonkdreef is gelukkig gevrijwaard gebleven van bomenkap en ligt er nog steeds vredevol en schaduwrijk bij.
En ik maar denken dat de hele dreef was verwoest. 😮

DSC_0019b

7 Comments

  1. goh dat ziet er zo gans anders uit daar in het begin
    gelukkig staan die bomen verderop er nog, t zou schandalig zijn die weg te doen, zo’n mooie dreef zoals die nu is

  2. Da’s geen versteviging om die bomen.. dat is bescherming.. dus ik denk dat de weg daar ook nog wel open gaat, maar de bomen blijven (gelukkig!) wel staan.. anders hoefden ze dus niet beschermd te worden tegen beschadigingen hè! 🙂
    Leuk dit weer eens terug te zien.. ben er twee maal geweest met Lucretia.. de laatste keer waren ze ook al bezig in die straat, maar de bomen stonden daar toen ook nog.. wat een kale boel!
    Groetjesss!

Geef een reactie

