Wielerkampioen.

Komende zaterdag gaat er alweer ander circus van start. De Tour de France begint zaterdag met een tijdrit in het Duitse Düsseldorf. De renners zullen er opnieuw drie weken lang op los “froomen”.
In 1926 was het Deinzenaar Lucien Buysse die de ronde van Frankrijk op verpletterende wijze won. Daar zijn ze in Deinze zo trots op dat de man nog steeds een prominente rol toebedeeld krijgt in de Canteclaerstoet. De frivole jaren waarin deze renner heel wat belangrijke wedstrijden won, werden vorige maand in de stoet geëvoceerd door een groep lui die zich honderd jaar terug in de tijd waanden. Zo werd er in Deinze, die zich als fietsstad wil profileren, op ludieke wijze hulde gebracht aan onze beroemde wielerkampioen.

Lucien Buysse was een oom van mijn moeder zaliger. Na zijn wielerloopbaan baatte hij in Deinze “café Aubisque” uit, waar ik als kind samen met mijn ouders al wel eens over de vloer kwam. Ik herinner mij dat hij mij ooit trakteerde op een coca-cola. Het was de allereerste cola die ik in mijn leven heb gedronken. Ik vond het een raar goedje, maar toch best wel lekker.
Lucien Buysse overleed in 1980. Voor de kerk van zijn geboortedorp Wontergem (deelgemeente van Deinze) kreeg hij een standbeeld.

Gottem-Wontergem 041.JPG

5 comments on “Wielerkampioen.

  1. Hoe wielrenners echte helden kunnen worden, het is heel mooi dat zijn sportieve loopbaan nog steeds herdacht wordt. Heb onlangs een boek gereden over ‘De Ronde’, in die vooroorlogse jaren was de toer heel wat zwaarder dan nu… Mooie fotografie trouwens !

Geef een reactie

