Orchidee.

De orchideeënfamilie is een van de grootste plantenfamilies op aarde. Het aantal soorten wordt rond de 20.000 geschat. Wereldwijd zijn meer dan duizend geslachten bekend welke op hun beurt verdeeld worden over tientallen subfamilies.
De naam zou van het Griekse woord “Orchis” komen, wat “teelbal” betekent, waarmee een allusie wordt gemaakt op de vorm van de wortelknol van sommige soorten orchideeën. Volgens een oud bijgeloof zouden zwangere vrouwen die van de wortelknol eten een zoon baren. In het Duits worden deze planten ook wel eens knabenkraut genoemd.

6 Comments

  1. Orchideeën, ik blijf het prachtige bloemen vinden, welke soort dan ook! En toch zijn er mensen die niet van deze bloemen houden. We zouden toch op zijn minst moeten leren om op een of andere manier de planten en bloemen uit de natuur of gekweekt te respecteren of ze nu mooi zijn of niet, allen hebben iets unieks en zijn gecreëerd met een doel zoals alles een doel heeft! Ik vind deze wel prachtig, ook qua kleur!
    Fijne genietgroetjes, Heidi

  2. Een bloem die een beetje raadselachtig is. Ze bloeit als ze daar zin in heeft en de duur hangt ook af van verschillende factoren .Momenteel val ik in goede aarde bij deze familie want ik heb een witte staan met vier takken die afgeladen vol bloeien…voor de tweede keer! Dat is me nog nooit gelukt ,niettegenstaande allerlei ‘ tuintips’ van vrienden en familie.
    Van dat bijgeloof ga ik niet voor mezelf spreken, ik ga geen wortelknol eten,hahaha!

Geef een reactie

